Jak získat dítě ke spolupráci, když se mu faaakt nechce? Zkuste básničku nebo písničku!

Náš Honzík už od kojeneckého věku propuká v hlasitý smích, když mu začnu vyprávět říkanky nebo zpívat písničky. Ze začátku mě to trochu vyvádělo z míry, přeci jen mám v pěveckém projevu velké rezervy a vím to. 🙂 Časem jsem ale zjistila, že se takhle směje skoro všem. I když zpívají obstojně. Proč? Z radosti! Miluje zpěv i mluvené slovo stejně jako snad všechny děti, které znám.

Navíc vždycky pozorně sleduje tvář toho, kdo mu zpívá či recituje, a věrně napodobuje jeho výraz, gesta, pohyb úst, či dokonce hlasový projev včetně intonace a tempa řeči. Opičí se. 🙂

Rytmus a melodie. Jó, to je paráda!

Děti milují rytmus a melodii, ať už v hudbě, nebo mluvené řeči. K tomu ještě obecně rády komunikují a navazují kontakt s lidmi, kteří jsou jim sympatičtí. Třebaže ještě neznají význam použitých slov, dokážou na základě hlasitosti, intonace, rytmu, výrazu tváře a gest pochopit smysl sdělovaného. Zapojením říkanky nebo písničky je navíc splněna ta nejdůležitější podmínka dětské spokojenosti a tou je hra. Vřele a hravě podané mluvené slovo či zpěv dětem prostě dělá dobře, a to v daný moment, ale i z dlouhodobého hlediska.

Když říkanky pomáhají

kartacek-8925O blahodárném vlivu poezie (ve formě říkadel, říkanek a básniček) na rozvoj nejmenších jste už jistě slyšeli. V kostce shrnuto: Jejich používání přispívá ke správnému dýchání, pomáhá dětem zdokonalovat se v artikulaci a intonaci. Kultivuje jejich styl vyjadřování, pomáhá s učením a zapamatováním. Obsah říkanky většinou utkví dítěti v paměti, aniž by vlastně vyvinulo nějakou zvláštní snahu o jeho zapamatování. Děti si díky říkankám doprovázeným pohybem taky lépe uvědomují vlastní tělo a zdokonalují se v koordinaci pohybu, přirozeně se učí manipulovat s předměty denní potřeby a rozvíjejí hrubou a jemnou motoriku.

To ale není zdaleka to nejdůležitější.

Když jsme s dcerkou řešily, jak přežít a zpříjemnit si některé ty obtěžující a neoblíbené činnosti, jako je čištění zubů, odsávání nudlí nebo mytí vlasů, dostala jsem od ní poměrně jasné instrukce: „Aby to nebyla taková nuda! Něco, co by zahnalo strach. Nějaká sranda.“

Hm, ideálně nějaké univerzální, vtipné a účinné zaklínadlo, říkala jsem si. Nebo říkanku!

Říkanky jsou totiž skvělým pomocníkem při nácviku sebeobsluhy, ať už se jedná o základní hygienické návyky, oblékání nebo třeba úklid hraček. Pokud takovou činnost doprovodíte říkankou, bude s vámi vaše dítko daleko ochotněji spolupracovat. Rozhodně s větším nadšením, než když použijete rozkaz nebo únavné vysvětlování či přemlouvání.

Ještě jednou podotýkám, že to platí pro malé děti. Na puberťáka to samozřejmě zkusit můžete, ale garantuju vám, že si ten jeho „ksichtík“, za rámeček nedáte. 🙂 Zřejmě se i o sobě dozvíte něco ne příliš lichotivého a stoprocentně ho tím ke spolupráci nenamotivujete.

Inspirujte se a zablbněte si

Začala jsem teda žhavit mozek a vymýšlet říkanky, kterými si pomáháme. Na každou činnost jinou říkanku. Dají se samozřejmě použít i jako písničky. Stačí se jen uvolnit a trochu „zajamovat“. Jde to samo. Dělání blbin má přece každý člověk v krvi a pokud se necháte vést dětmi, nemusíte se ani nijak zvlášť snažit. 🙂

Jestli doma taky bojujete se zoubky, česáním, koupáním, schválně to vyzkoušejte. Zkuste pohledat na internetu, v knížkách nebo si vymyslete nějaké rýmované pomocníky sami.

Tady máte pro inspiraci dvě z našich říkanek:

Na zoubky

Ahoj, já jsem kartáček,

jsem měkký jak obláček.

Čistím tvoje zoubky pěkně,

neničím ti sklovinu,

když mě držíš jen tak jemně,

netlačíš moc na sílu.

Horní čisti shora dolů,

dolní zdola nahoru,

ráno, večer my dva spolu,

pak prskni do lavoru.

 

Na vlásky

Jednou za čas je to prima,

když si vlásky umyješ,

smyje se z nich prach a špína,

švandu při tom užiješ.

Namydlíš si řádně hlavu

a potom ji zakloníš,

podíváš se v klídku vzhůru

a kukadla zamhouříš.

Přitom svižně bez váhání

pěnu z vlásků spláchneš pryč.

Rozčešeš je bez tahání,

budou hebké jako plyš.

 

Zdroj: Lenka CHLÁDKOVÁ, Význam využití říkadel a rytmizace pohybu za podpory komunikačních dovedností u dětí předškolního věku, Brno 2015

Milovnice pohádek, fantazírování, máma dvou dětí a autorka blogu a e-knížek Laskavé pohádky, Abeceda pro smíšky a S Bonifácem na vandru.
Komentáře
  • >> Stáhněte si pohádky

    cokoladova_cover4

  •  

    balónová

  • PINDRLÍK

  • skuhrinek

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky